Update

Det var himla längesen jag skrev, jag har inte orkat helt enkelt. Har ju börjat jobba tre dagar per vecka och det tar faktiskt ganska mycket på krafterna. Jag har dock känt mig gladare på senaste tiden men det går i vågor. På eftermiddagarna när det har varit för mkt har jag brutit ihop för typ ingenting. Vet inte om det har varit för mkt med jobbet, men jag har bara känt att det har varit kul att komma tillbaka och träffa mina underbara kollegor som verkligen är så förstående för min situation. Sedan min blockad i bäckenleden i november så har ju jag stått på väntelista för att få träffa en ortoped på St Göran som gör ifuse. Häromdagen ringde de och meddelade att han hade en återbudstid som jag kunde få, visst sa jag. Det passade bra med schemat och så. Så jag åkte dit och han berättade att man på röntgen bilderna kunde se att mina bäckenleder är förkalkade och att det finns skleros mellan lederna och vaccum som de inte tycker om att ha däremellan. Hans gissning var att mitt tillstånd gradvis kommer att försämras och jag som är så otroligt skör dog inuti. Jag höll minen men när jag gick därifrån bröt jag ihop i gråt. Såg åter igen en rullstol framför mig som jag faktiskt har lyckats radera från min hjärna. Jag har ju faktiskt känt mkt bättre senaste tiden. Skavkänslan i bäckenlederna är mkt mindre, pirrningarna och stramheten i benen kvarstår dock. Det går upp och ner, minst sagt. Häromdagen fick jag en kortisonspruta av min Lidingöläkare i min högra tensor och sedan dess har min smärta i vaden som jag haft i över ett år varit mindre. Så hans behandlingar är ju verkligen magiska... Hur som helst, åter till mitt besök på St Göran. Ortopeden gjorde provokationstester och böjde och bände på mina ben ganska kraftigt men ingenting triggade min smärta. Han sa ÄNDÅ att han tror att smärtan kommer från bäckenlederna och att deras"bot" på problemet är ifuse. Han kunde dock inte ge någon statisik på lyckandefrekvens, utan han sa "Om ett år har vi mer att berätta om dess konsekvenser/fördelar/nackdelar/etc". Hittills har St Göran enbart opererat 50 st med ifuse och de är fullbokade hela våren fram till i höst. Men ärligt talat så tyckte jag han var ganska opsykologisk som sa att han trodde jag skulle bli sämre. Därför kände jag idag att jag ska bevisa motsatsen för honom. Det blev lite jävlar anamma i mig. Jag ringde min trollkarlsläkare igår och bröt ihop på telefon och berättade vad han hade sagt och han sa att förkalkningar i bäckenlederna har hälften av befolkningen och ger inga besvär. Han förbjöd mig i princip att göra operationen. Jag ska ge träningen en chans, minst ett år och se hur smärtan utvecklar sig. Om det blir olidligt så vet jag ju att steloperation finns kvar som alternativ... Känner mig alldeles för ung för att lägga mig under kniven. En remiss har blivit skickad till Rehabkliniken för smärtrehab där det finns mer bäckenspecifikt tänk vilket känns skönt. Bra att få komma till en psykolog som har arbetat med smärtpatienter i 8 år. Jag tror nämligen att man har kommit en bra bit på vägen om man lär sig hantera sin smärta på bästa sätt...
1 SaraEmma:

skriven

Den läkaren verkade inte särskilt sympatisk! Fy vad tråkigt, förstår att du deppade ihop ett tag :( Vad är tensor? En muskel?
Jag ska få en kortisonspruta i ett muskelfäste nästa vecka, hoppas det ska hjälpa för jag känner verkligen av det stället ordentligt, stramar och värker.
Bra att du kämpar på ännu mer och smärtrehab är nog jättebra! Ska fråga min doktor nästa vecka om det finns nåt sånt här, känner också att jag behöver hjälp med att hantera allt detta.
Kram!

Svar: Tensor Faschia latae kan du googla på, det är en muskel som går från höften och ner med utsidan lår mot knät. Brukar ge löparknä. Men tydligen kan det också ge vadsmärta eftersom min vad har blivit mindre smärta i sedan injektionen.
Majsan

Kommentera här: