Pilates Rehab

Idag var jag hos min ortoped Olle Myrin som sa följande. Steloperation av bäckenlederna ska man så långt som möjligt undvika eftersom det i långa loppet kan ge besvär på andra ställen i ryggraden. Jag berättade för honom att jag kommit igång med min träning och att smärtan senaste veckorna fluktuerat ganska mycket. Från att ha varit väldigt intensiv i ett ben förändras smärtan nu, växlar ben nästan varje dag. Både sjukgymnasten och Olle säger att detta är ett tecken på att ngt håller på att hända i muskel- och nervsystemet. Till det positiva alltså. Jag sa till honom att jag skulle vilja få en Botoxinjektion i piriformis innan sommaren om besvären ej lagt sig helt. Har aldrig fått det och han var med på detta. Så inbokad i maj för det. Var hos sjukgymnasten som la till en övning. Cyklade 25 min på cykeln hemma. Har tidigare alltid haft stickningar i fötterna efter cykling och min sjukgymnast kom fram till att det har att göra med att jag sitter lite framåtlutad på cykeln. Viktigt att hålla en rak rygg och knipa i bäckenbotten. Gjorde idag som hon sa och se där - stickningarna i fötterna minskade... Berättade för Olle att jag tagit Naproxen 500 mg morg och kväll i en månad eftersom jag tycker detta lindrar den svidande bäckensmärtan. Han tyckte snarare att jag skulle öka på Saroten men det vill jag inte i dagsläget. Han sa att Naproxen kan vara väldigt farligt. Gissa om jag blev orolig. Jag fortsätter med detta då de på Apoteket sa att det inte är ngn fara... Jag ska bara vara observant på magsmärtor. Olle sa att det egentligen inte finns ngn medicin eller quickfix som ska ta bort smärtan. Det är jag som måste vara stark och fortsätta träna. Med hjälp av skleroseringen och injektioner ska jag dock kunna fortsätta med min träning för det är den i slutändan som kommer göra mig bra. Sa han! Han sa också att man kan upprepa skleroseringen av bäckenlederna, innan man tar beslut om steloperation om jag förvärras. Skleroseringen är ju mkt skonsammare.Hände mkt i dag. På eftermiddagen åkte jag till ett ställe där vi har pilates rehab på tisdagar. Sjukt bra pilates och sjukt mkt träningsvärk nu. Imorgon är det jobb och nu är det dags att sova.
1 SaraEmma:

skriven

På vilket sätt är naproxen farligt? För magen?
Min ortoped likadant i måndags, steloperation gör man bara i nödfall, kroppen vill inte bli stel och ofta får man problem ovanför eller nedanför istället. Kul eftersom jag stelopererade i ländryggen och nu har mer ont nedanför :(((
Pilates rehab låter intressant! Är det med nån sjukgymnast?

Svar: Ja Naproxen bryts ned i njurarna så det kan vara farligt för både hjärta och njurar säger de. Jag snackade med en läkare på mitt jobb igår som rekommenderade att jag dricker mkt vätska för att skölja ur systemet så att det inte blir så hög koncetration av naproxenet i njurarna. Därför brukar det bara skrivas ut för kortare perioder. Magbesvär är ju också en biverkning. Hittills har jag inte haft biverkningar, lite illamående, men det dämpar ju smärtan. Jag ska försöka trappa ned det nu... och sen inte ta det på ett tag. Men om det hjälper, varför ska man inte ta det liksom? Pilates rehab är med en sjukgymnast. Det är samma sak som pilates fast lite skonsammare för ryggen... Och det går på frikortet så det är bra!
Majsan

Kommentera här: