Läkarbesöket

Tror ni inte känslan i foten kom igen igår kväll när jag reste mig från soffan på kvällen. Domnad känsla på trampdynan och längs med ytterkanten av foten. Kan det ha med mina nya skor att göra eller är det ryggen/bäckenleden? Det är ju vänster sida jag har mest besvär med... Idag var jag på besök hos dr Blomberg. Fick en spruta i svansen och jag var mkt mer öm på vä sida än Hö så han gav mer kortison där. Får hoppas på god effekt nu! Jag har ju mer ont nu men det beror på att lokalbedövningen har gått ur, då får jag alltid mera smärta... Vi hade även en lång diskussion om smärta och hur den fungerar. Han tror att jag med hjälp av patientutbildning eller KBT skulle bli bra från smärtan. Han säger att han nu efter så många täta besök lärt känna mig. Han säger att mitt största problem är oron och katastroftänket och så är det verkligen. Jag ser mig i en rullstol om några år om jag inte blir bättre men det tänket måste jag ifrån... Han säger att jag inte nu ska få mer sprutor utan nu ska vi med samtal och eventuella SSRI preparat få mig smärtfri. Han är verkligen inte en sån som inte tror mig, han vet och förstår och visar så mkt empati för att man har ont. Han säger att han måste möta varje patient i smärtan. Den kan man aldrig säga beror på psyket. MEN sättet att hantera smärtan kan man lära sig och på det sättet kan man bli smärtfri. Jag hade ingen dysfunktion idag heller vilket var fantastiskt. Skleroseringen måste ha gjort ngn nytta. Nu är jag mest orolig för min domnade trampdyna. Det är märkligt hur smärtan kan bete sig. När jag hade explosionsartad huvudvärk kände jag knappt smärtan i bäckenet. När huvudvärken försvann kom smärtan från bäckenet igen som ett brev på posten... Hjärnan funkar så skumt ibland.
1 SaraEmma:

skriven

Vad är SSRI-preparat?
Jag har också ett nytt symtom... det pirrar och domnar längs hela insidan av höger lår och i knät... spännande...
Kram!

Svar: SSRI är antidepressiva som egentligen inte bara är antidepressiva eftersom de ges i mkt lägre doser som smärtlindrande mot nervsmärta. Jag tar Saroten men finns också något som heter Cymbalta. Inga direkta biverkningar o inte beroendeframkallande!!! Hjälpte bra mot brännande smärtorna jag hade i ryggen. En läkare sa till mig en gång att det är viktigt att börja med sådana i tid så att inte smärtan utvecklas till fibromyalgi/ont överallt... Eftersom smärta oftast sprider sig. Så jag blev så nervös att jag började. Men nu vet jag inte när jag vågar sluta...han tycker jag ska höja dosen! Kram
Majsan

2 SaraEmma:

skriven

Ok! Saroten ska jag prata med min läkare om nästa gång har jag tänkt, har hört flera som blivit hjälpta av det. Kram

Kommentera här: