Prolotherapy= Sklerosering

Månaderna gick och jag fortsatte få sprutor i ligamenten runt svanskotan. Första året blev jag i princip besvärsfri men jag sket i att träna vilket jag ångrar djupt idag för då hade jag förmodligen aldrig fått följdproblem. Ni som har bäckenbesvär har aldrig fått dessa kortisoninjektioner alltså? Det har hjälpt så många med bäckenbesvär. Jag kan verkligen rekommendera er alla som råkar komma in på min blogg som har bäckenbesvär ta kontakt med er husläkare och be att bli remitterad till en ortoped som kan denna metod. Jag vet att dr Olle Myrin i Täby är ganska unik i denna metod. Samt Stefan Blomberg i Stockholm som arbetar privat. Det jag är mest irriterad över är att jag från början inte blev remitterad till en sjukgymnast som tog tag i stabiliseringsträningen med mig. Jag har sökt runt och läst att prolotherapy och sklerosering hjälper så många med bäckendysfunktioner eller som det kallas "SI joint dysfunction" och görs väldigt mkt i USA. Om det på något sätt skulle vara riskfyllt skulle väl inte USA-doktorerna göra detta? De skulle ju riskera att bli stämda. De tror djupt på metoden och jag har läst så många som skrivit så många positiva reaktioner på det... Det innebär alltså att spruta glukos i ligamenten runt bäckenlederna och ländryggen för att skapa en inflammation och därmed starta en läkningsprocess. Ligamenten kommer bli starka och därmed kommer bäckenlederna bli mer stabila. Men kan någon svara på varför detta inte görs mer i Sverige? Varför är det bara fåtalet läkare som gör det? Att bli sprutad 2 eller 3 gånger i veckan i flera veckor är förstås inte skönt men om det skulle få det hela att stärkas/"stelna" till så förstår jag inte varför fler läkare inte lär sig att använda sig av denna metoden istället för att göra steloperationer??? Jag förstår verkligen inte. Jag ringde Socialstyrelsen idag för att se om behandlingen är godkänd i Sverige, men sånt kunde de inte svara på... Länk till en You tube video där man får se skleroseringen utföras. AJAJAJ säger jag, men ärligt talat, om man blir bra, varför inte PROVA! https://www.youtube.com/watch?v=6NsgU4FVYOA
1 SaraEmma:

skriven

Man tycker ju att de få ortopeder som är experter på bäcken borde känna till denna metod? För steloperation är ju som sagt ett stort ingrepp som kräver lång rehab och inget man gör i onödan...

2 SaraEmma:

skriven

En lite konstig fråga bara ;) Kan du stå på ett ben? Sist jag var hos ortopeden och frågade honom om det kunde va si-leden jag hade ont av så fick jag stå på ett ben, och när jag klarade det så sa han att det kan man inte om det är si-leden... ??? Är DET det enda som behövs för att utesluta det?!

Svar: Jag kan stå på ett ben. Mina läkare säger att testerna visar att si lederna inte är påverkade men att mina symtom tyder på att de är det. Sättet att ta reda på detta var genom att spruta in lokalbedövning i si lederna...
Majsan

3 SaraEmma:

skriven

Tack, jag tänkte väl det. Jag vill va så förberedd som möjligt innan jag ska till ortopeden på tisdag. Bra att veta så mycket som möjligt!

Kommentera här: