Dry Needling

Har haft som "växtvärk" längs med högra låret sedan nyår. Ganska obehaglig känsla. Denna har förstås blivit värre i och med min träning. När jag pratade med Stefan om detta häromdagen sa han att jag hade triggerpunkter i Tensor Faschia Latae som är en muskel som börjat få höften och fäster i knät. Han sa att han kunde spruta kortison där men jag ville inte få mer sånt. Så jag pratade med min sjg och fick akupunktur där idag. JÄVLAR vad ont det gjorde när hon stack ner den, men efteråt ganska behagligt, inte lika mkt värk och vääääldigt trött blev jag... Nästa vecka blir det akupunktur igen. Imorgon väntar första besöket hos en psykolog, sedan lite träning i gymmet och sist avslappning hos min andra sjukgymnast! I helgen blir det nog pulkaåkning, men jag vet inte om jag vågar. Min sjukgymnast sa idag att det ska jag inte göra, blev nästan lite paff när hon sa det för brukar de inte uppmuntra till att göra saker?! Hur gör ni nu när snön faller och man gärna vill åka pulka? åker ni? Nästa vecka ska jag till en person och få Dry Needling. Det har jag fått förut vid två tillfällen. Det är otroligt smärtsamt men sååå skönt efteråt. Det är liknande Akupunktur men de hackar och vrider på nålen så det blir mer effekt. Så här beskrivs det: "En behandlingsform med akupunkturnålar. Namnet ”dry-needling” kommer av att nålar sticks men det tillsätts inga läkemedel utan det är själva det torra sticket som ger behandlingseffekten. Effekten är delvis lokal där behandlingen ökar cirkulationen och påskyndar så läkningen i exempelvis en sena eller ett ledband, men har även biokemiska och neurologiska effekter som forskning har visat på ett tydligt sätt. Vanligast behandlingsmålet är att ömmande punkter i musklerna, så kallade ”triggerpunkter” behandlas. Nålarna stick då in i punkten upprepade gånger tills en tydlig avslappning sker. Rörligheten ökar och smärtan avtar. Trots att nålar används så skiljer sig behandlingen från akupunktur och har inte samma verkningsmekanismer som traditionell akupunktur. Vanliga tillstånd som behandlas med dry-needling kan vara smärtor i vadmuskulaturen, axelsmärtor, rygg och nackbesvär."
1 SaraEmma:

skriven

Är dry needling samma som triggerpunkts-akupunktur tro? Det pratade min sjukgymnast om men sa att dert är ganska smärtsamt... Jag kör med el-akupunkturen ett tag nu.
Jag åker inte pulka, jag drar inte min pojk i pulkan heller. Men jag följer med till backen förstås och hjälper till :-)

Svar: Yes! Dry needling är tydligen inte så skönt!!
Majsan

Kommentera här: